Saturday, October 27, 2012

උසස් පෙලින් පසුව.....



පාසැල් කාළය අවසන් වෙන කිටිටුවම යුනේස්කෝ තරුණ සමිමෙලණයෙන් ඡායාරූප පාඨමාලාවක් පටන් ගත්තා. ඒකට මමත් ගියා හරිම ආසාවෙන් ඒ වැඩකටයුතු කලා.ඒ 1979 වසරේදී .ඒ පාඨමාලාව තිබුනේ බෙෘද්ධ කාන්තා විදුහලේ .එක් අවුරුදු පාඨමාලාව සාර්ථක ලෙස නිමා කලා.1980 ඉදලා ජායාරූප කරණයේ යෙදුනා.
මුලින්ම ජායාරූපකරණයට ආසාවක් ඇති උනේ නවජීවන චිත්‍රාගාරය නිසා.ඒකේ චිත්‍රපට ස‍ංස්කරණ කටයුතු බලන්න යනවා.ඉතිං අවාසනාවකට වගේ නවජීවන චිත්‍රාගාරය ඉවත් කරලා එම ගොඩනැගිලි සියල්ලම ලංකා විදුලි බල මණ්ඩලයට අරගන්නවා.එම චිත්‍රාගාරයේ තිබුණ සියලුම චිත්‍රපටි කෑන් පිටින්ම මිනිසුන් කරත්ත වලින් අරගෙන ගියා. සමහරු නුවරපාර දිගේ ඒවා විනොදෙට රෝල් කරලා ඇරියා.ඉතිං ඒ රෝල් වලින් කොටසක් මටත් ලැබුණා. ගෙදර එකම කුණුගොඩක් වගෙයි සමහර දාට .මොකද චිත්‍රපටි බලලා රෝල් ඔක්කොම දිගෑර ගෙන. ඉතින් ඒකත් මෙ ජායාරූපකරණයට ආසාවක් ඇතිවෙන්න එක හේතුවක්.
ඒ වගේම 1970 වෙදී පමණ හැදුනුමි පත් හදුන්වා දුන්නා. සිසිර ෆොටෝ කියලා පින්තූර ගන්න තැනක් තිබුණා කිරිබත්ගොඩ අපේ ගේ කිටිටුවම.මගේ යාලුවෙක්ගේ තාත්තා තමයි ඒ කටයුතූ කලේ.ඉතින් දහමි පාසල් විවෙක කාලේ මගේ සිසිර කියන යාලුවත් එක්ක මම යනවා එයාලගේ ගෙදර . මම විකාශණය කරපු පටල පටි නිතරම දකිනවා.ඉතිං මට කුතුහලයක් ඇතිඋනා කොහොමද මෙ කටයුත්ත වෙන්නේ කියලා

දවසක් නරක්උන ඡායාරූප මුද්‍රණ කඩදාසි පැකටි එකක් මට යාලුවාගෙන් මට ලැබුණා..ඉතින් ගෙදර ඇවිල්ලා පටල පටිය කඩදාසියට උඩින් අල්ලලා ඉර එලියට අල්ලා ගෙන ඉන්නවා.ටික වෙලාවකින් දමි පාටින් කඩදාසිය අනාවරණය වෙනවා ඉතිං මට හරි ආසයි ඒ වැ‍ඩෙට ඒත් ඒක වැඩි වෙලා තියෙන්නේ නෑ ඒ මොකද කියලා ඔයාල දන්නවානේ...මම ඒකට අනාවරණය කරන පින්තූර පොත් ඇතූලේ දාලා තියනවා. එතකොට කලයක් තියාගන්න පුලුවන් ආලෝකය නොවැටෙන නිසා. ඒකත් මට මෙ ඡායාරූපකරණයට එන්න ඇසාවක් ඇති උනා.
          මට හරි හමන් කැමරාවක් තිබුනේ නෑ


උසස් පෙල සමත් උනායින් පස්සේ ව්‍යාපාර කටයුතූ වලට සමිබන්ද වෙනවා....ඒ 1984 දෙසැමිබර් මාසේ ඉදලා .පියා විසින් ඇදුමි මැසීමෙ ව්‍යාපාරයක් ආරමිභ කලා රත්න ටෙලර්ස් කියලා .රත්න කියන්නේ මගේ නමෙ අග කොටස . මම රෙදි ගැනවත් මැහුමි ගැනවත් කිසිම දෙයක් දන්නේ නෑ. මම ව්‍යාපාර කටයුතූ කලේ කැමරාවක් ගන්න හිතා ගෙන. තාත්තා නමි කොහෙත්ම කැමති උනේ නෑ ජායාරූපකරණයට. ඔවා සල්ලි කන වැඩ කියලා තමයි නිතරම කිවිවෙ....
ඔහොම යනකොට මැහුමි කටයුතූ වැඩි උනත් වැඩ කරන මිනිසුන් වැඩි උනේ නෑ ...මම කිවිව බොත්තමි කාස ටිකක් මහන්න කියලා දෙන්න කියලා .. මෙ මනුස්සයා කියපි මහත්තයාට කියලා දුන්නොත් මගේ බඩෙ පාර නේ කියලා.
ඉතිං මම එදා ඉදලා කපන කෑලි බල බලා තනියම ඇදුමි කපා ගෙන මැහුවා.කොහොම හරි දවස් දෙකක් යනකොට මම තනියම කමිස කපා ගෙන මැහුවා. විනාඩි 45 කින් කමිසයක් කපලා මහන්න තරමට මම තනියම ඉගෙන ගත්තා. පුංවි කාලේ ඉදලම මට දැකලා හිතලා වැඩ කිරීමෙ පුරැදක් තිබුණා....මම දැකපු ආස දෙයක් පුංචි කාලේ දැක්කොත් ඒක කොහොම හරි ගෙදර ඇවිල්ලා හදනවා...ඒක මට හරි අගේ ඇති වැඩක් උනා..ඒකෙන් මම ගොඩක් සතූටු උනා....අදටත් එහෙමයි ..මට කවිරුහරි අභියෝග කලොත් මම ඒක අතාරින්නේ නමි නෑ.....
කොහොම හරි වැඩ කරන අය පස්සේ වැඩ කරන්න ආවෙ නෑ..ඒ මගේ ප්‍රශ්ණයක් නිසා නෙවෙයි. ඒ අයටම එපා වෙන්න ඇති .මම තව කෙනකූට මහන්න පුරුදු කලා .ඉතින් ඊට පස්සේ කලිසමි කැපීමත් මැසීමත් මම ඉක්මනින් පුරුදු උනා..
මම යෂිකා FX7 කැමරාවක් ගත්තා ඒ 1987 දී...මුලින්ම ජායාරූප 10 ක් ඉදිරිපත් කලා ශ්‍රී ලංකා ජාතික ඡායාරූප කලා සංගමයට...පින්තූර 10 ම තේරුණා දෙවන හා තෙවන ස්ඨාන දෙකත් සහිතව...මට දැනුන සතූට අද වගේම මතකයි...

එයින් පස්සේ ව්‍යාපාර කටයුතූ හොදින් කරගෙන ගියා. මම කපලා මහපු ඇදුමි ලස්සනට ඇදගෙන යන කොට මට හරි සතූටක් දැනුනා...

ඒ අය අතර සංගමයේ..මහාචාර්්‍ය උදිත ගයාශාන් ගූණසේකර. ලලිත අභය සුන්දර.දිවයින පත්තරේ හර්ෂණ ජයතිලක.දර්ෂණ කරැණාතිලක.අශෝක ඩයස්( දැන් සිරස මාධ්‍ය ජාලය)ශාන්ත කේ හේරත් යන අය ඇතූලු ගොඩක් හිතවතූන් හිටියා......
කොහෙම හරි කලුසුදු ජායාරෑප කරණයත් කලේ රෑට ටෙලර් සාප්පුවෙදි මයි. එන්ලාජර් එකත් මමයි හදා ගත්තේ. ඉතිං ඒකෙන් පින්තූර හදා ගන්න ගොඩක් මහන්සි උනා....ඒත් ඒකේ ප්‍රථිපල ඉහල මටිටමක තිබුණා. තූන් අවුරැදු ඩිප්ලොමාව සාර්ථකව නිමා කලා ... ඒ 1992 විතර.
ඒ අතර ඇදුමි මැසිමත් කරගෙන ගියා. ඒ අතර මංගල ජායාරෑප කරණයත් කර ගෙන ගියා....වනජීවී ජායාරෑප කරණයත් කරගෙන ගියා ...ඒ විදුසර පත්තරේ මුල් පිටු ජායාරෑප සදහා.....ඉතින් හොද මිතුරන් ටිකක් ලැබුනා පත්තරේ නිසා දෙහිවල බෝමිබයට ගොදුරු උන මා මිත්‍ර සුදීප පූර්ණජිත් මෙ වෙලාවෙ මතක් වෙනවා....

1992 විවාහ උනා ඉතිං තව තවත් කාලය පිලිබදව ප්‍රශ්ණ ආවා බිරිද පාසලක ගෘහ විද්‍යාව උගන්වනවා .( දැන් පුතාල තිදෙනෙක් ඉන්නවා)



කොහොම හරි 2001 වෙන කොට නිමි ඇදුමි වැඩි දෙනා අදින්න උනා එයින් වැඩ අඩු උනා. ඒ අතරට මංගල ජායාරූප කරණයත් කැලේ යන එකත් කරන නිසා ව්‍යාපාර කටයුතූ නවතා දැමිමා...
ඒත් දිගටම වනජීවී ජායාරූපත් මංගල ජායාරූපත් ගැනීම කරගෙන ගියා....ශ්‍රී ලංකා ජාතික ජායාරූප කලා සංගමයේ ප්‍රදර්ශන අධ්‍යක්ෂක තනතූරට තේරැනා ඒ 2003 දී. පසුව සමාජ සේවා අධ්‍යක්ෂක තනතූරටත් ප්‍රකාශණ අධ්‍යක්ෂක තනතූරටත් පත් උනා කුමන්ත්‍රණනකින් ඒ තනතුර අහිමි කලත් මම මගේ උපරිම දායකත්වය සංගමයට ලබා දුන්නා... 

මම ඇසුරු සාමාජිකත්වය හා ගෙවිරව සබාගී සාමාජික යන දෙකම ලබා ගත්තා. ඒ වගේම සංගමයේ යවජීව සාමාජික යෙකුද වෙනවා...මෙ වසරේදී සබාගී සාමාජිකත්වයත් ලබා ගත්තා....
ඡාත්‍යන්තර පුදර්ශන ගණනාවකම මගේ ජායාරූප ප්‍රදර්ශනය වෙලා තියනවා .ලගදීම FIAP ලබා ගානීමයි බලා පොරොත්තුව......
මම මුලින් ගත්ත කැමරාව පසුව විකිනුවා. ඊට පස්සේ නිකොන් FM-2, FE-2 ,METZ -60 CT කැමරා දෙකත් ෆ්ලෑෂ් ගන් එකත් සහන මිලට ටික ටික ගෙවන්න එන් .ආර්. අභයසිංහ මහතා ලබාදුන්න.ඒ මගේ පලමු ගුරුවරයා...
පසුව කැනන් 40D කැමරාවක් ගත්තා. ඒ 2008 ඒ වර්ෂයේදී.මට හිතේ හැටියට වැඩ කරන්න ලැබුනේ ඊට පස්සේ....
මෙ වෙනකොට ලැබි ගානේ රස්තියාදු උනා එපා වෙනකමිම.ඉති‍ මෙ කරදරයෙන් මිදෙන්න මම කමිපියුටර් එකක් ගත්තා ඒත් ඒකේ වැඩකරන්න හිතපු තරමි ලේසි නෑ.මට ගේමි ගහනවා ඇරෙන්න කරන්න කියලා දෙයක් ඉගෙන ගන්න බැරි උනා.ඒ නිසා කමිපියුටරය විකිනුවා....
අවුරුදු ගානකට පස්සේ ආයෙත් කමිපියුටරයක් ගත්තා. මෙ පාර නමි වැඩෙ ඇතෑරියේ නෑ . කොහොමහරි ටික ටික ඉගෙන ගත්තා. කිරිබත්ගොඩ ඩිසයින් ක්ලබ් එකේ අනුරාධ මහතාව මම ආදරයෙන් මතක් කරනවා මෙ වෙලාවෙ. හවස 4.00 ට අපේ ගෙදර ආව අනුරාධ 6.00 විතර වෙනකමි ෆොටෝෂොප් ගැන කියලා දුන්නා මම උදේ තුන විතර වෙනකමිම කමිපියුටරයේ පෙන් එකෙන් පින්තූර කපන්න ඉගෙන ගත්තා.මගේ ඇල්බමි මට හදාගන්න පුලුවන් උනා.....ටික ටික වැඩ ලැබි වලින්යාලුවන්ගෙන් ඉගෙන ගත්තා.ඉතිං ඹහොම තමයි වැඩ ඉගෙන ගත්තේ ...මම තාමත් හරියටම ෆොටෝෂොප් ගැන දන්නේ නෑ..ඒ උනාට හරියටම පින්තූරයක් හදාගන්න තරමට පුලුවන් කියලා මම හිතනවා.
මගේ පලමුවන වනජීවී හා පාරිසරික ජායාරූප ප්‍රදර්ශනය 1998 වර්ෂයේදී කොළබ 07 .ජාතික කලාභවනේ දීපැවැත්උනා. එම ප්‍රදර්ශනය විවෘත කිරීමට පැමිණියේ ගරු පණ්ඩිත් අමරදේවයාණන් හා නන්දාමාලනී මැතිනියත්ය.ඒ මම දුරකතනයෙන් කල ඉල්ලීමකට ප්‍රතිචාර දැක්වීමක් ලෙසටයි.
ෆොටෝෂොප් ගැන කරපු පර්ාය්ෂනාත්මක වැඩ ඔස්සේ නවතම ජායාරූප කලාවක් හදුන්වා දෙන්න පුලුවන් උනා. ට්‍රාන්ස්එන්ඩි කියන නමින් ජායාරූප ප්‍රදර්ශනයක් කොළබ සෙෘන්දර්්‍යය විශ්වවිද්‍යාලයේ ජේ.ඒ.ඩී.පෙරේරා ගැලරියේදී පැවැත් උනා. මෙ මගේ දෙවන ජායාරූප ප්‍රදර්ශනයයි.එම ප්‍රදර්ශනය විවෟතකිරීමට හෙළයේ නිළි රැජින ආචාර්්‍ය මාලනී ෆොන්සේකා මහත්මිය ඇතුලු හමිභාව්‍ය ඇරාධිතයින් රැසක් පැමිණියා..
 එම ප්‍රදර්ශනය පහත ලින්ක් එක මගින් ඔබට නැරබිය හැක..

No comments:

Post a Comment